top of page

Parkeren tussen de bomen - Diepenbeek

POM Limburg lanceerde in het kader van de ontwikkeling van de Universitaire Campus Diepenbeek een Open Oproep voor 'poortgebouwen' aan de centrale toegang van de Universiteitslaan. Eén van de poortgebouwen is een meerlagig parkeergebouw voor +/- 300 wagens en komt in de plaats van een bestaande parking. De Agoralaan (die naar de parking leidt) wordt omgevormd tot:

  • busbaan voor de Spartacuslijn 2 (Hasselt-Maasmechelen)

  • fiets- en wandelboulevard naar het hoofdgebouw van UHasselt



De Open Oproep werd gewonnen door het consortium Studio Muoto (Parijs), Tab Architects (Gent) en OTO (Londen). VECTRIS adviseerde het consortium over mobiliteitskwesties en maakte een kwaliteitsaudit voor het nieuwe parkeergebouw.


De drie gebouwen vormen een compositie rond een belangrijk knooppunt met de Campuslaan, het bestaande Wetenschapspark en een nieuwe ontsluitingsweg naar randparkings van de campus. Hier bevindt zich een nieuwe halte voor de trambus (Spartacuslijn 2).


Het nieuwe gebouw komt over de weg zodat automobilisten uitgenodigd worden om hier de auto te parkeren en de rest van de campus te voet, met openbaar vervoer, step of deelfiets te bezoeken.

Het gelijkvloers (4 m hoog) heeft naast een patio en een fietsenstalling, een overdekt plein waar bv. foodtrucks een plek vinden. Vanaf het maaiveld bereikt de bezoeker de eerste verdieping met een spiraal in de buitenrand. Vanaf dan worden de volgende verdiepingen bereikt met een spiraal (als een dubbele helix) in de binnenrand.


Parkeren tussen de bomen

Omdat het gebouw zich situeert naast een bosrand, ontstaat een vormrijm tussen de verticale steunen over de verschillende verdiepingen en de bestaande bomen rond en de nieuwe bomen in de patio.



Alle illustraties in dit artikel zijn van Studio Muoto, Tab Architects en OTO.

bottom of page